Vakblad Bestelauto test de Maxus eDeliver 9
Het is een prettig weerzien met de eDeliver 9, want de auto die Bestelauto van importeur Maxomotive Nederland geleverd kreeg is dezelfde als die zij eerder voor een rij-impressie door Amsterdam stuurden. Het is de L3H2 versie, 594 cm lang en 253 cm hoog. De wielbasis bedraagt 376 cm. De eDeliver 9 is inmiddels voorzien van groen witte bestickering met de nodige aanbevelingen. De wrapping verhult de fraaie carrosserie van de eDeliver 9 niet. Hij heeft echt een eigen gezicht, met een front wat een mix is van ronde en wat scherpere vormen. Achter het grote logo gaat de stekkeraansluiting schuil. De Maxus is standaard voorzien van stalen velgen met wieldoppen, op dit model zitten ook nog sidebars ter bescherming. Prominent op de achterkant: een camera die bij achteruit rijden beeld moet geven van de wereld aan de achterzijde van de auto. De eDeliver 9 is overigens voorzien van parkeersensoren rondom. Voordat er ingestapt wordt, wordt een voor een blik onder de auto geworpen. Daar hangt het accupakket, het grootste mogelijke, goed voor 89 kWh. De bodemvrijheid is maar liefst 25 cm.
Jashaakje
Het interieur van de Maxus eDeliver 9 is al even modern als het uiterlijk. Hier is echt een designer aan het werk geweest die wist wat een West-Europese klant verwacht. Dat resulteert in een net ontworpen dashboard van acceptabele materialen, met heel veel bergruimte. Ook beschikt de auto over grote deurvakken, ruimte onder de bijrijdersbank en tegen het dak. De stoel zit goed en is goed verstelbaar. Dat is belangrijk, want het stuur is enkel in hoogte verstelbaar, niet in diepte. Toch is er een goede zitpositie te creëren. De achterwand is niet bekleed en er is ook geen haakje om de jas op te hangen. Het display is deels digitaal en op het dashboard staat een kloek, 10 inch groot display met veel informatie. Navigatie zit er niet bij, maar met Apple Carplay of Android Auto verbind je makkelijk je eigen smartphone.
Chargen
De eDeliver 9 heeft een elektromotor met een maximumvermogen van 205 pk. Er is 310 Nm koppel en daar komt de auto goed mee van zijn plek, blijkt in de acceleratietests. Best knap, want de Maxus weegt zelf 2715 kg. Deze testauto heeft een accucapaciteit van 89 kWh, het grootste accupakket. Daarmee kom je in theorie 296 km ver. Het voertuig gaf met volle accu’s een actieradius van 282 km aan en haalde dat in de praktijk ook. Kijken we naar het verbruik van 28 kWh/100 km van de boordcomputer, dan komen we zelfs 317 km ver. Weliswaar reden we met een lege laadruimte, maar praktijktesten hebben allang uitgewezen dat de actieradius door lading met ongeveer 10 procent wordt verminderd. Dan is dik 250 km nog altijd acceptabel. Wie veel in de stad rijdt, kan ruim 300 km rijden door af te remmen op de motor. Dat geeft energie terug aan de accu’s. De mate van regeneratie is in drie standen te regelen met de pook van de transmissie. De Maxus is met AC en DC te laden. Bij de Fastned is chargen weliswaar duur, maar het gaat ook lekker snel. In drie kwartier tijd kun je de accu’s tot 80 procent bijladen. De eDeliver 9 stuurt trouwens lekker licht en is voorzien van tal van hulpsystemen als adaptive cruise control, lane change assist, lane departure warning, dodehoek detectie en AEBS. Met de knop Eco-modus kun je het vermogen wat dempen om de accu’s te ontlasten. Wat extra vermogen kan trouwens ook met de Power-knop. Op de snelweg is de Maxus begrenst op 100 km/h.
Meer meenemen?
Dan ’s even kijken in de laadruimte van de eDeliver 9. De achterdeuren kunnen tot 236 graden open. De laadvloer ligt op 66 cm hoogte. Hoger dan normaal, maar dat lijkt toch niet te komen door het accupakket onder de auto. De vloer is standaard netjes bedekt met kunststof materiaal met traanplaatmotief, de wanden halfhoog met kunststof beplating. Het laadvolume is 11 kuub, het laadvermogen is 885 kg. Dat lijkt niet superveel voor zo’n grote auto. Wie meer wil, moet kiezen voor een kleiner accupakket en actieradius, dan is wel 1200 kg laadvermogen mogelijk. De 4,0 tons versie (N2) mag zelfs 1350 kg meenemen. De Maxus zit solide in elkaar en de Chinese fabrikant SAIC Motors, waar Maxus onder valt, durft het dan ook aan standaard 5 jaar (of 100.000 km) garantie te geven op de auto (+ 24/7 assistentie) en zelfs 8 jaar op het accupakket (max. 160.000 km).
De uitkomst
Na deze praktijktest weten de testers van Bestelauto het zeker: de Maxus eDeliver 9 is een aanwinst voor de Nederlandse markt. Zij zien er de komende jaren wel pakketdiensten mee gaan rijden (en wij ook). De hele dag emissievrij door de stad, wie wil dat niet? Mogelijk struikelblok: de prijs. De hier geteste eDeliver 9 met 89 kWh accupakket kost zomaar 71.000 euro. Het is dan ook aan te raden even te verdiepen in de subsidiemogelijkheden voor elektrische bestelauto’s, want er zijn meerdere subsidies beschikbaar. Het kan je zo duizenden euro’s schelen.
Specificaties