Roordink Bedrijfswagens maakt zich op voor veranderingen

Roordink zit midden in belangrijke veranderingen. Niks zo dynamisch als de wereld van transport en logistiek, waar de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen.

Roordink Bedrijfswagens behoort al meer dan dertig jaar tot het vaste bedrijfsmeubilair van Harselaar. Gijs Roordink, die in 2016 overleed, stond aan de wieg van deze onderneming die in de jaren erna uitgroeide tot een organisatie met vijf vestigingen, dealerschappen van de merken MAN, Isuzu, DFSK en Maxus en daarnaast erkend reparateur voor Volkswagen bedrijfswagens. Sinds 2014 staat zijn zoon Bert aan het roer. Navigerend in de voortdurend veranderende wereld van transport en logistiek. “Uiteindelijk draait het maar om één ding: een tevreden klant en daarmee een ambassadeur voor ons bedrijf.”

Dat Bert Roordink trots is op dit oer-Barneveldse bedrijf lijdt geen twijfel. Vanuit de vestigingen in Barneveld, Veenendaal, Zwolle en Coevorden rijden er jaarlijks maar liefst tweehonderd nieuwe trucks op de weg, met daarnaast nog eens 400 occasion-bedrijfswagens en een slordige 150 MAN TGE. “Als ik één van onze merken op de weg zie rijden, kijk ik altijd even of ze ook een ‘R’ op de gril of op de spatlap hebben staan. We slaan onszelf hier niet zo snel op de borst, maar om je eigen auto’s te zien rijden, dat geeft toch altijd weer een speciaal gevoel.’’

Veranderingen

Roordink zit midden in belangrijke veranderingen. Niks zo dynamisch als de wereld van transport en logistiek, waar de ontwikkelingen zich in razend tempo opvolgen. De meest in het oog springende ontwikkeling staat tijdens het interview pontificaal voor het kantoor aan de Harselaarseweg. Een spiksplinternieuwe MAN TGX, een Maxus bestelwagen en een E-TGE. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze stuk voor stuk het allernieuwste en beste aan boord hebben om ondernemers te ontzorgen bij al hun transportuitdagingen.

We beginnen met de MAN TGX, een splinternieuw model vrachtwagen dat in 2021 is verkozen tot ‘International Truck of the Year’. De introductie van dit model viel vorig jaar februari in het coronawater. “Ontzettend jammer natuurlijk. Corona heeft veel roet in het eten gegooid. Normaal gesproken heb je met de introductie van zo’n nieuw model allerlei mooie events en daar zouden we in maart ook flink mee uit pakken. Het is namelijk opnieuw een enorme stap voorwaarts. Voor het merk, maar ook voor ons als één van de tien MAN-dealers in Nederland.”

Compleet nieuwe truck

De MAN TGX is een compleet nieuwe truck en naast de TGX zijn ook de MAN TGS, TGM en TGL compleet vernieuwd. “Het komt één keer in de tien à vijftien jaar voor dat een merk dergelijke grote veranderingen doorvoert. Een nieuw exterieur, een nieuw interieur en ook alle interne systemen hebben grote veranderingen ondergaan. De werkplek van de chauffeur bijvoorbeeld. Die was bij de vorige auto arbo-technisch al optimaal, maar qua comfort, uitstraling én imago zijn daar nu een aantal flinke scheppen bovenop gedaan. Helemaal naar wens van de chauffeur in te stellen. Het is dan ook mooi om te zien hoe blij chauffeurs met deze nieuwe auto zijn.”

Elektrificatie

Elektrificatie is een andere ontwikkeling waar Roordink Bedrijfswagens bovenop zit. De daken van de verschillende bedrijfspanden liggen vol met zonnepanelen, de werkplaatsen zijn volledig uitgerust voor het onderhoud aan elektrische modellen en ook het team van monteurs is opgeleid om deze belangrijke verandering aan te kunnen. “De elektrificatie is natuurlijk begonnen bij het personenvervoer en nu zie je dat in de transportsector ook al steeds meer elektrisch wordt gereden. Uiteindelijk zal je zien dat ook de zwaardere bedrijfswagens een accu krijgen, zij het in combinatie met waterstof of met andere energiebronnen. Die snelle veranderingen maken het werk mooi en uitdagend. Het is namelijk allemaal geen exacte wetenschap. Elektrificatie, optimalisering van processen en verdere digitalisering gaan ons zeker verder brengen. Tegelijkertijd weten we ook dat zonder goede mensen de systemen niet gaan werken. Hoe geavanceerd ze ook zijn. Dat is ook de reden waarom we zoveel energie steken in het opleiden, bijscholen en als het moet omscholen van mensen.”

Vooruitstrevend

Bijzonder (en vooruitstrevend) is ook de Maxus, waar Roordink Bedrijfswagen dealer van is sinds 2020. “Maxus wordt geproduceerd door het Chinese SAIC Motor, een merk dat momenteel snel terrein wint in Europa. De Chinezen zijn erg ver in de elektrificatie. Als je nagaat dat de helft van de nieuwe bedrijfswagens in China al op een accu rijdt, dan realiseer je je meteen dat we in Europa nog wel een stukje te gaan hebben. Het mooie van deze Maxus is dat hij leverbaar is als gesloten bestelwagen én als chassis cabine uitvoering. Hét grote voordeel van dit merk is dat ze standaard al zeer rijk uitgerust zijn en de actieradius in de praktijk tussen de 200 en 300 kilometer ligt. Daarnaast is het mogelijk om snel bij te laden en kan de actieradius verder worden vergroot met behulp van verschillende accupakketten. Dus daar kan je prima mee uit de voeten.’’

Volledig ontzorgen in een one-stop-shop. Dat is altijd de kracht van Roordink Bedrijfswagens geweest. “Of het nu gaat om trekkende of getrokken bedrijfswagens. Ervoor zorgen dat de klant geen omkijken heeft naar zijn transportbehoefte. Dat is waar we goed in willen zijn. Dat zie je ook terug in ons uitgebreide dienstenpakket met onder andere carrosseriebouw, onderdelenservice, onderhoud, reparatie, keuring, tankstation, truckwash, verhuur, verkoop…. voor bijna al het materieel dat erbij komt kijken om goederen verantwoord van A naar B te brengen, hebben wij de oplossing. Waarbij het uiteindelijk draait om een tevreden klant, en daarmee een ambassadeur voor ons bedrijf.’’


Dit artikel staat in de speciale bijlage van Business in Barneveld van juli 2021: Trots op Harselaar. 

Top