Roordink Bedrijfswagens bereidt zich voor op snel veranderende toekomst

We staan misschien wel op één van de interessantste momenten in onze geschiedenis, waarin allerlei technieken samenkomen. Digitalisering, automatisering en robotisering nemen een enorme vlucht. De vraag is alleen: gaat het niet een beetje te snel allemaal? Kunnen wij dat als mens wel allemaal bijhouden?

Aan het woord is Bert Roordink, algemeen directeur van Roordink Bedrijfswagens, een familiebedrijf dat zijn ouders in 1984 oprichtten. Inmiddels werken er 115 medewerkers, verdeeld over vijf locaties.

Het liefst zou Roordink hen allemaal elke ochtend persoonlijk begroeten. ‘Even dat rondje lopen, zodat ik weet wat er speelt. Even dat fysieke contact. Iemand aan kunnen kijken en zien hoe het met iemand gaat. Dat is voor mij net zo belangrijk als de statistieken over de bedrijfsresultaten.’ Door de afstanden tussen de verschillende locaties is het helaas onmogelijk dit elke dag te doen. Toch probeert Roordink regelmatig overal zijn gezicht te laten zien. ‘Voor ons als familiebedrijf zijn mensen ons belangrijkste kapitaal. Er is mij echt veel aan gelegen dat onze medewerkers plezier hebben in hun werk en graag naar hun werkplek komen.’

Mee vooruit of achter de feiten aan?

Het werk in de automotive branche heeft, met de beginnende elektrificatie van bedrijfsauto’s, de laatste jaren al behoorlijke veranderingen ondergaan. En dat is nog maar het puntje van de ijsberg. Uit prognoses blijkt dat er in de komende vijf jaar meer zal veranderen in de autobranche dan in de afgelopen twintig jaar bij elkaar. ‘Het is niet meer alleen aan ons om het tempo van de veranderingen te bepalen, de wereld om ons heen gaat dat steeds meer bepalen en wij zullen daar op in moeten spelen’, aldus Bert Roordink. ‘Dat heeft o.a. te maken met de verdere verzakelijking van de markt, veranderende regelgeving en het behalen van klimaatafspraken. Als bedrijf staan we op een cruciaal punt: wil en kun je mee veranderen, zodat je er straks nog bent? Of blijf je doen wat je altijd deed en wordt je verdienmodel straks een verliesmodel, omdat je simpelweg achter de feiten aanloopt?’

Nieuwe stip aan de horizon

Om mee te veranderen en een nieuwe stip aan de horizon helder te krijgen, organiseerde Roordink enkele strategiesessies. ‘Met een groepje medewerkers binnen ons bedrijf hebben we gepraat over waar we denken naartoe te gaan. Wat onze richting wordt en waar we over één, drie, vijf en tien jaar willen staan met ons bedrijf. En dat is best lastig voor een familiebedrijf als het onze, waarin de sociale factor zwaar weegt. Mensen houden niet van veranderingen, maar daar zullen we toch aan moeten. Die sociale afwegingen botsen wel eens met een snelle besluitvaardigheid, die hard nodig is om de boot straks niet te missen.’

Rekening houden met snelle ontwikkelingen

Waar houdt Roordink Bedrijfswagens zoal rekening mee bij het herijken van de bedrijfsstrategie? Bert: ‘We weten nog niet zeker hoe snel het zal gaan met de elektrificatie van het wagenpark. Maar de verwachting is dat in 2025 al 25% van alle nieuw verkochte bestelwagens elektrisch zal zijn. Nu is dat minder dan 5%. In 2030 verwacht men dat één op de vier nieuwe trucks elektrisch is, dus 25%. Nu zijn de aantallen nog op een paar handen te tellen. Een razendsnelle ontwikkeling binnen de komende negen jaar, maar het verbaast me niet. Er zijn voor bestelwagens allerlei interessante subsidies en dat zal de verkoop van elektrisch aangedreven bestelwagens stimuleren. En er zijn steeds meer nieuwe aanbieders, zoals Maxus, waar wij in juni 2020 dealer voor zijn geworden. Maxus is een voorbeeld van een producent van volledig elektrisch ontwikkelde bedrijfswagens, zonder voorlopers met een dieselmotor. Daar zien wij op technisch gebied ontwikkelingen gebeuren waardoor het nog weleens veel harder zou kunnen gaan met de elektrische bedrijfswagens dan wij nu voor mogelijk houden.’

Minder onderhoud, meer auto's

Elektrische auto’s hebben minder onderhoud nodig dan voertuigen met een traditionele verbrandingsmotor. ‘Dat kan wel eens 30 tot 50% minder zijn’, vertelt Roordink. ‘Als je minder onderhoud hebt aan een bedrijfswagen, zul je dus meer voertuigen moeten hebben om dezelfde bedrijfsresultaten te behalen.’ Het vooruitzicht dat in de toekomst het aantal kleinere bedrijfswagens op de weg zal toenemen, is voor Roordink een gunstige ontwikkeling. ‘Het totale vervoer over de weg zal niet enorm toenemen, maar het zal, zeker in de stedelijke gebieden, nog veel meer in kleinere units plaatsvinden. Daarmee kunnen we dan een deel van hetweggevallen werk compenseren.’

Uitbreiding service

Roordink kijkt ook naar een verdere uitbreiding van haar servicewerkzaamheden. Twee HBOstagiaires onderzoeken waar nieuwe kansen liggen op sales- en servicegebied m.b.t. de e-mobilitymarkt. Zoals het aanbieden van een totaalpakket, met o.a. professionele laadoplossingen, voor thuis of op het bedrijf. Ook onderzoekt Roordink haar mogelijkheden als het gaat om verdere automatisering. Daarin speelt het verkrijgen en delen van informatie een voorname rol.

Complexer vak

‘Ons vak zal steeds complexer worden,’ besluit Bert Roordink. ‘De steeksleutel zal niet helemaal gaan verdwijnen, maar we komen steeds vaker voor ingewikkeldere, technologische uitdagingen te staan. Wij zullen er alles aan doen om onze medewerkers daarin optimaal te begeleiden. Als we goed anticiperen op de ontwikkelingen, onze systemen goed inrichten en onze mensen kunnen overtuigen om mee te veranderen, dan weet ik zeker dat wij over tien jaar nog steeds een hartstikke leuk bedrijf hebben en nog altijd hét Bedrijfswagencentrum zijn!’

Top

Dit artikel staat in het naslagwerk van Regio in Bedrijf Centraal-Gelderland editie 2021-2022. 

Het hele naslagwerk bekijken? Klik dan hier